
Informasjon til eiendomsmegler
Det er ønskelig at de nye eierne får god informasjon om alle de fire punktene nedenfor, enten fra selger eller eiendomsmegler. Det er viktig at dette formidles i god tid før overtakelsen, slik at alt er tydelig og forutsigbart for alle parter.
1. Nøkkelbrikker
Ved overtakelse skal nye eiere få med seg alle nøkkelbrikker til leiligheten. Det er et krav at hver ny eier får én svart og én blå brikke. Dersom én eller begge mangler, er det viktig at nye brikker bestilles i god tid før overtakelsen. Grønne brikker er ekstrabrikker og ikke obligatoriske, men dersom du har noen ekstra, er det fint om du gir dem videre til den nye eieren. Hvis ikke, setter vi pris på at de leveres tilbake til styret, slik at vi kan deaktivere dem.
2. Postkasseskilt
Når styret får beskjed om eierskifte og planlagt overtakelsesdato, sørger vi for at postkasseskiltet er på plass før innflytting. For at dette skal gå knirkefritt, bør nye eiere bestille postkasseskilt via borettslagets nettside senest to uker før overtakelse. Dersom bestillingen ikke kommer innen fristen, bestiller styret et skilt med kjøpers navn. Dette medfører en kostnad på 1000 kroner inkludert administrasjonsgebyr. Er det fortsatt mer enn to uker igjen til innflytting, kan skiltet enkelt og rimelig bestilles selv for 500 kroner.
3. Borettslagets nettside
På nettsiden vår finner du praktisk informasjon som gjør det enklere å bli kjent med borettslaget. Vi anbefaler spesielt fanen «Nyttig informasjon», samt borettslagets regler og vedtekter. Viktig informasjon publiseres fortløpende på nettsiden «The Academy» og på Vibbo. Det er lurt å opprette en bruker på The Academy (hvis dette ikke allerede er gjort), og å sjekke at varslingsinnstillingene på Vibbo er korrekt satt, spesielt e-post. Når man oppretter en bruker, kan det ta opptil 7 dager før kontoen blir godkjent. På denne måten er du sikker på å få med deg viktig informasjon fra styret.
4. Kontakt oss
Alle henvendelser til styret skal sendes til e-postadressen kontakt@theacademy.no. Vakttelefonen er døgnbemannet for akutte situasjoner, som adgangskontroll eller brannalarm. For øvrige henvendelser anbefales det å sende e-post. Dersom det ikke gis svar innen 7 dager, kan vakttelefonen benyttes for oppfølging. Henvendelser sendt via Vibbo eller til andre kanaler blir ikke besvart.
5. Annet
Når eiendomsmeglere har visning, er det helt i orden å henge opp visningsplakater eller lignende på hoveddøren, fellesdørene, leilighetsdøren og ved ringeklokken. Men etter at visningen er over, må eiendomsmegleren fjerne dem umiddelbart. Hvis dette ikke blir gjort, regnes det som brudd på husordensreglene punkt 3, og eieren av leiligheten (selgeren eller ny eier) vil bli fakturert for vaktmestertjenester.
Styret får ofte spørsmål fra eiendomsmeglere. Vi håper å kunne svare på de fleste av dine spørsmål om salg i dette temaet.
Felleskostnader
Felleskostnadene skal dekke borettslagets utgifter til drift, og nedbetaling av gjeld og utgifter på renter. I fakturaen finnes følgende poster: Felleskostnader - fordelt på boligbrøk (generelle kostnader som brukes til drift og nedbetaling av lån)
Vaktmestertjenester - fastpris per leilighet.
TV og internett - fastpris per leilighet.
Fellesgjeld
Borettslaget hadde en gjeld på 57 202 198 millioner per 30.07.2025.
Større vedlikehold
Fasaderenovering og full utskifting av vinduer i bygg B er planlagt gjennomført i perioden 2025-2026.
For bygg A, C og D er det planlagt fasaderenovering, samt utskifting av vinduer der det er behov.
De totale kostnadene for prosjektet er per dags dato ikke fastsatt. Tiltakene er planlagt finansiert gjennom låneopptak.
Energi og varme
Leilighetene i borettslaget varmes opp med elektrisk varme.
Felles varmtvann
Borettslaget fikk installert felles varmtvann i forbindelse med våtromsrehabiliteringen i 2007-2010.
TV- og internett-leverandør
Borettslaget har en avtale med Telenor Norge AS for levering av TV og internett, så det betyr at alle leiligheter allerede har installert fiberoptiske kabler i hver enkelt leilighet. Med Frihet S får alle beboere 200 poeng til å velge det som passer for hver enkelt beboer.
Nye eiere må selv opprette et kundeforhold hos Telenor og henvise til borettslagets avtale. Modem (WiFi Ruter II) og TV-dekoder (T-We Boks II) skal følge med leiligheten, forutsatt at utstyret ikke er returnert til Telenor. Dersom tidligere eiere har tatt med seg utstyret, må dette tas opp med dem.
Utstyret eies av Telenor, og skal ikke tas med ved flytting.
Borettslaget har fra og med 2. mai 2024 en avtale med Telenor Norge AS på fiberbredbånd.
Bredbåndslinjen er den raskeste linjen som leveres; 1000/1000 mbps.
JustIN Mobile
Nye eiere må enten oppdatere sitt telefonnummer eller opprette en ny brukerkonto i mobilapplikasjonen JustIN Mobile, som brukes via borettslagets nettside. Endringer i systemet medfører en kostnad på 500 kroner, og behandlingstiden kan være opptil 14 dager før endringen er aktivert.
Parkering
Rett utenfor borettslaget finner du over 60 utendørs parkeringsplasser. Aimo Park har 27 utendørs parkeringsplasser som kan leies av alle beboere og gjester. Vennligst ta kontakt med kunde@aimopark.no for parkeringsavtale av beboerparkering.