top of page
Informasjon til nye beboere

Informasjon til nye beboere

VELKOMMEN TIL THE ACADEMY I BORETTSLAG

På denne siden har vi samlet praktisk informasjon som er nyttig for deg som er nyinnflyttet, slik at du raskt kan sette deg inn i det som er viktig. Hvert avsnitt nedenfor gir en kort forklaring. Det er ditt ansvar å finne relevant informasjon og holde deg oppdatert på hva som skjer i borettslaget. Vi anbefaler at du leser gjennom «Nyttig informasjon» for mer utfyllende detaljer, samt setter deg inn i borettslagets regler og vedtekter. Viktig informasjon blir publisert på nettsiden vår, som vi kaller «The Academy», og på Vibbo. Opprett en konto på The Academy hvis du ikke har det. Sjekk varslingsinnstillingene på Vibbo og sørg for at e-postadressen din er korrekt. Ved å gjøre dette, vil du automatisk motta all informasjon som legges ut på The Academy eller Vibbo. Hvis du har spørsmål og ikke finner svar på nettsidene våre, ta kontakt med styret på e-post.

For å gjøre overgangen til din nye bolig så enkel og trygg som mulig, er det noen viktige punkter du bør være kjent med før innflytting.

1. Nøkkelbrikker

Ved overtakelse skal nye eiere få med seg alle nøkkelbrikker til leiligheten. Selgeren har fått beskjed om at hver ny eier skal motta én svart og én blå brikke. Dersom én eller begge mangler, er det selgerens ansvar å ordne dette før overtakelsen. Du som ny eier skal ikke betale for manglende brikker som skyldes selgeren. Grønne brikker er ekstrabrikker og ikke obligatoriske, men dersom du får noen ekstra, kan du beholde dem. Hvis ikke, setter vi pris på at de leveres tilbake til styret, slik at vi kan deaktivere dem.

2. Postkasseskilt

Selgeren har fått beskjed om å bestille nytt postkasseskilt i god tid før overtakelsen. For at dette skal gå knirkefritt, bør du som ny eier sjekke at skiltet er på plass ved innflytting. Dersom bestillingen ikke er gjort i tide, har styret mest sannsynlig bestilt skilt for deg, noe som medfører en kostnad på 1000 kroner inkludert administrasjonsgebyr, som vil bli fakturert til deg eller selgeren. Hvis det fortsatt er mer enn to uker til innflytting, kan du selv bestille skilt via skjemaet for navneskilt for 500 kroner.

3. Borettslagets nettside

Selgeren har fått beskjed om å informere deg om borettslagets nettside, hvor du finner nyttig informasjon som gjør det enklere å bli kjent med fellesskapet. Vi anbefaler spesielt fanen «Nyttig informasjon», samt borettslagets regler og vedtekter. Viktig informasjon blir publisert på nettsiden vår, som vi kaller «The Academy», og på Vibbo. Det er lurt å opprette en bruker på The Academy (hvis dette ikke allerede er gjort), og å sjekke at varslingsinnstillingene på Vibbo er korrekt satt, spesielt e-postadressen. Når man oppretter en bruker, kan det ta opptil 7 dager før kontoen blir godkjent, så det er lurt å gjøre dette i god tid for å få med seg viktig informasjon fra styret.

4. Kontakt oss

Selgeren har fått beskjed om å informere deg om hvordan du kan ta kontakt med styret. Alle henvendelser til styret skal sendes til e-postadressen kontakt@theacademy.no. Vakttelefonen er døgnbemannet for akutte situasjoner, som adgangskontroll eller brannalarm. For øvrige henvendelser anbefales det å sende e-post. Dersom du ikke får svar innen 7 dager, kan vakttelefonen benyttes for oppfølging.

 

Henvendelser sendt via Vibbo eller til andre kanaler blir ikke besvart.

REGLER OG VEDTEKTER

Vi oppfordrer alle til å gjøre seg kjent med husordensregler og vedtekter. Husordensreglene anses som et tillegg til de gjeldende vedtektene for The Academy i Borettslag. Disse reglene gjelder for alle som oppholder seg i borettslaget. Andelseierne har ansvaret for å overholde reglene og sørge for at eventuelle egne husstandsmedlemmer, besøkende og leietakere blir kjent med reglene og følger dem.

Vakttelefon

VAKTTELEFON

Vakttelefonen er tilgjengelig for å hjelpe beboere ved akutte situasjoner, som hvis du har låst deg ute, eller ved en brannalarm som viser seg å være falsk, og du trenger hjelp med å deaktivere den. Merk at kostnader for utrykning i forbindelse med adgangskontroll og brannalarmer faktureres til eieren av leiligheten. For andre henvendelser er vakttelefonen kun sporadisk bemannet, og vi anbefaler derfor at du sender en e-post til styret. Ved andre akutte situasjoner, som vannlekkasjer, må du kontakte fagfolk, og ved strømbrudd må du selv ta kontakt med strømleverandøren.

Bruksoverlating

BRUKSOVERLATING

Normalt forventes det at andelseieren selv skal bruke boligen og ikke leie den ut eller låne den ut til andre. I visse tilfeller kan du likevel midlertidig overlate bruken av boligen din til andre, men du må ha planer om å returnere til din egen leilighet. Hvis du har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, kan man overlate bruken av boligen til andre i inntil tre år. Først må du søke om godkjenning for å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre. Så snart du har fått godkjenning fra styret, kan du begynne å lete etter en leietaker eller noen som skal bo i leiligheten din. Det er svært viktig å sende inn en søknad om bruksoverlating før du overlater bruken av boligen til andre, da det ikke er tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke. Vær oppmerksom på at all utleieaktivitet må rapporteres til styret.

Dyrehold

DYREHOLD

Det er ikke tillatt å holde husdyr uten godkjennelse fra styret. Før du skaffer deg kjæledyr, som for eksempel hund eller katt, må du søke og få godkjennelse fra styret. Vi anbefaler å sende inn søknaden elektronisk før du skaffer deg kjæledyr eller flytter inn med dem. Det kan være spesielle forhold som gjør at godkjenning ikke er mulig. Etter at du har sendt inn den elektroniske søknaden, er det svært viktig å signere et dokument og levere dokumentene i postkassen til styret innen 24 timer. Du finner dokumentet du skal levere ved å gå til seksjonen for dyrehold. Styret skal normalt behandle søknaden innen én måned, men i de fleste tilfeller går behandlingen betydelig raskere, ofte innenfor noen dager.

Nøkkel

ADGANGSKONTROLL

Borettslaget benytter SALTO Systems for elektronisk adgangskontroll. For å låse opp hoveddører, fellesdører, leilighetsdører og eventuelle andre dører, er det nødvendig med én nøkkelbrikke. Hver leilighet har fått utdelt to nøkkelbrikker. Fem nøkkelbrikker per leilighet anses som et praktisk maksimum. Vær oppmerksom på at borettslaget har ansvaret for leilighetsdørene, og det er ikke tillatt å gjøre endringer, verken på utsiden eller innsiden. Har du mistet én eller flere nøkkelbrikker? Trykk på knappen nedenfor for å gå til seksjonen om adgangskontroll og lese mer om hvordan du melder fra. Vi minner om at verken styret eller vaktmesteren kan hjelpe deg med dette, verken personlig, via e-post eller vakttelefonen, da dette er noe du må håndtere selv. Hvis du skulle være uheldig og låse deg ute fordi du ikke har nøkkelbrikken, og du trenger hjelp til å komme inn i leiligheten, kan du ringe vakttelefonen på 485 95 055, som er tilgjengelig døgnet rundt. Du er selv ansvarlig for kostnadene ved å ringe vakttelefonen.

Ventilasjon

VENTILASJON

Borettslaget har et felles ventilasjonssystem som sørger for luftutskifting og avtrekk i alle leilighetene. For å opprettholde effektiv og sikker ventilasjon er det viktig å overholde visse retningslinjer og regler. Hver leilighet har sin egen vifte på taket, og det er viktig at man bruker en godkjent kjøkkenhette. Se i egen seksjon for ventilasjon for å finne hvilke kjøkkenhetter som kan brukes i borettslaget. Hvis du vurderer å bytte kjøkkenhette eller installere kullfilter, må du først søke godkjenning fra styret. Når det gjelder klaffventilene i leilighetene, er det viktig at alle står i åpen stilling hele året.

Oppussing og vedlikehold

OPPUSSING OG VEDLIKEHOLD

Når det kommer til oppussing og vedlikehold, er det to dokumenter man bør sette seg inn i. Disse inneholder det meste av det man behøver å vite om hva som kan og ikke kan gjøres. Styret skal informeres på forhånd om all innvendig oppussing, og hvis man begynner uten å informere på forhånd, kan dette få svært alvorlige konsekvenser for deg. Varigheten av oppussingen må godkjennes. Det er viktig å huske på at leilighetsdører, vinduer og balkongdører er borettslagets ansvar. Det betyr at det ikke er tillatt å skifte ut dørkikken, male døren utvendig, fjerne dørvrideren og dekkskiltet, eller pynte eller sette annen dekorasjon på døren til leiligheten din. Dersom du skal gjøre noe i leiligheten din, må du se i egen seksjon for oppussing og vedlikehold. Husk at hvis det er noe du ikke finner svar på her på våre nettsider, må du ta kontakt med styret på e-post.

Parkering

PARKERING

Rett utenfor borettslaget finner du over 60 utendørs parkeringsplasser. Hvis du har noen spørsmål i forbindelse med beboerparkering, kan du gå til seksjonen for parkering for å lese mer om hvordan du kan henvende deg videre.

TV og internett

TV OG INTERNETT

Borettslaget har en avtale med Telenor Norge AS for levering av TV og internett, så det betyr at alle leiligheter allerede har installert fiberoptiske kabler. Med Frihet S får alle beboere 200 poeng til å velge det som passer for hver enkelt beboer. Hvis du har noen spørsmål i forbindelse med TV og internett, kan du gå til seksjonen for TV og internett for å lese mer om hvordan du kan henvende deg videre. Hvis du ønsker tilleggstjenester, som for eksempel raskere internett eller ekstra TV-kanaler utover det som er inkludert, må disse bestilles direkte fra Telenor og vil bli fakturert separat.

Postkasse

POSTKASSER

Borettslaget legger stor vekt på det førsteinntrykket besøkende får av våre oppganger, og postkassene utgjør en viktig del av dette. Når styret mottar eierskiftemelding med tilhørende planlagt overtakelsesdato, skal postkasseskilt være klart før den nye andelseieren flytter inn. Det er derfor avgjørende at ny eier bestiller nytt postkasseskilt via borettslagets nettside senest to uker før overtakelsesdato. Unnlatelse av å gjøre dette medfører at styret bestiller skilt med kun kjøpers navn, og det vil bli sendt faktura på 1000 kroner, inkludert administrasjonsgebyr. Dersom det er mer enn to uker til innflytting, kan bestillingen utføres av eieren selv via nettsiden, noe som er billigere og koster 500 kroner. Etter utfylling av skjema blir du videreført til en sikker betalingsløsning. Når betalingen er bekreftet, mottar styret en kvittering, og postkasseskiltet produseres innen 14 dager. Det er ikke tillatt å henge opp midlertidige postkasseskilt uten tillatelse fra styret. Hvis du opplever problemer med postkassen, kan du sende en e-post til styret og informere om hva du sliter med, slik at vi kan vurdere behovet for vedlikehold eller reparasjoner, da dette er borettslagets ansvar. Hvis du har mistet alle nøklene til postkassen, må du ta kontakt med styret eller vaktmester for å få ny nøkkel eller postkasselås.

Fellesareal

FELLESAREAL

Fellesarealene er områder som tilhører alle i borettslaget, ikke bare den enkelte leiligheten. Alle har like rettigheter til å bruke disse områdene. Vi oppfordrer alle beboere til å bidra til renslighet og orden i fellesarealene. Det er tillatt å ha matter utenfor leilighetene, men de må være hele og rene for å opprettholde et ryddig og velstelt utseende i korridorene. Det er ikke tillatt med tykke dørmatter eller matter som er uegnet for innendørs bruk. Vi ber alle beboere vurdere om de virkelig trenger en matte utenfor døren, og om matten er egnet for innendørs bruk. Det er viktig å huske på at det finnes flere regler som ikke er oppført her på våre nettsider, så hvis det er noe du lurer på, må du ta kontakt med styret.

bottom of page