top of page
Informasjon til nye beboere

Informasjon til nye beboere

VELKOMMEN TIL THE ACADEMY I BORETTSLAG

På denne siden har vi samlet en del praktisk informasjon som er nyttig for deg som er nyinnflyttet, slik at du raskt kan sette deg inn i det. Husk at hvert avsnitt nedenfor gir en kort forklaring. Det er derfor svært viktig at du tar deg tid til å lese gjennom "Nyttig informasjon" også, siden dette inneholder betydelig mer utfyllende informasjon. Vi anbefaler at du bruker tid på å bli kjent med borettslagets regler og vedtekter. Viktig informasjon blir publisert både på nettsiden vår, som vi kaller "The Academy", og på Vibbo. Vi oppfordrer alle til å sjekke begge disse stedene jevnlig for oppdateringer, og det kan være lurt å sjekke varslingsinnstillingene på Vibbo, slik at du har krysset av for at styret kan sende varsler om nyheter til din e-postadresse. Sørg for at riktig e-postadresse er oppgitt på Vibbo. Ved å ha krysset av for dette, vil du automatisk motta all informasjon som blir lagt ut på The Academy eller Vibbo. Hvis du har spørsmål og ikke finner svaret her på våre nettsider, ber vi deg om å ta kontakt med styret.

REGLER OG VEDTEKTER

Det er viktig for alle beboere å gjøre seg kjent med borettslagets regler og vedtekter. Husordensreglene utgjør praktiske retningslinjer som sikrer et trivelig og velfungerende bomiljø. Disse reglene omhandler vanligvis støy, dyrehold, søppelhåndtering og bruk av fellesarealer. Å respektere og etterleve husordensreglene bidrar til å skape et harmonisk bomiljø for alle beboere.

Du finner enkelt disse dokumentene på The Academy og Vibbo. Sørg for å lese grundig gjennom både vedtektene og husordensreglene for å forstå dine forpliktelser som beboer. Å ta disse reglene på alvor er avgjørende, da gjentatte overtredelser kan få alvorlige konsekvenser. Dette kan variere fra advarsler og økonomiske sanksjoner til i verste fall tvangssalg av boligen.

Å være en ansvarlig beboer er til fellesskapets og dine egne interesser som eier. Så, lær borettslagets regler, vis respekt for fellesskapet og følg husordensreglene. Dette bidrar til et trivelig og velfungerende bomiljø for alle beboere og unngår potensielle negative konsekvenser ved brudd på reglene.

Vakttelefon

VAKTTELEFON

Borettslaget har etablert en vakttelefon som er av stor betydning for alle beboere, med tanke på å bistå ved nødsituasjoner som pågående brannalarmer eller falske alarmer som ikke er slått av. Dette gjelder også situasjoner der du har låst deg ute, opplever problemer med å åpne hoveddøren eller leilighetsdøren på grunn av tap av nøkkelbrikke, eller har tekniske problemer med nøkkelbrikken eller kortleseren. For andre henvendelser er vakttelefonen betjent på hverdager fra klokken 12:00 til 16:00. Vi anbefaler at du starter med å sende en e-post til styret. Dersom det gjelder nødsituasjoner, som for eksempel vannlekkasjer eller naboklager, anbefaler vi at du ringer vakttelefonen på hverdager mellom klokken 12:00 og 16:00. Hvis du ringer utenfor våre vanlige åpningstider, og situasjonen er alvorlig, anbefaler vi at du sender en e-post til styret så snart som mulig og venter på respons. Ellers ber vi deg vente med å ringe tilbake til våre vanlige åpningstider.

Bruksoverlating

BRUKSOVERLATING

Normalt forventes det at andelseieren selv skal bruke boligen og ikke leie den ut eller låne den ut til andre. I visse tilfeller kan du likevel midlertidig overlate bruken av boligen din til andre, men du må ha planer om å returnere til din egen leilighet. Hvis du har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, kan man overlate bruken av boligen til andre i inntil tre år. Først må du søke om godkjenning for å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre. Så snart du har fått godkjenning fra styret, kan du begynne å lete etter en leietaker eller noen som skal bo i leiligheten din. Det er svært viktig å sende inn en søknad om bruksoverlating før du overlater bruken av boligen til andre, da det ikke er tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke. Vær oppmerksom på at all utleieaktivitet må rapporteres til styret.

Dyrehold

DYREHOLD

Det er ikke tillatt å holde husdyr uten godkjennelse fra styret. Før du skaffer deg kjæledyr, som for eksempel hund eller katt, må du søke og få godkjennelse fra styret. Vi anbefaler å sende inn søknaden elektronisk før du skaffer deg kjæledyr eller flytter inn med dem. Det kan være spesielle forhold som gjør at godkjenning ikke er mulig. Etter at du har sendt inn den elektroniske søknaden, er det svært viktig å signere et dokument og levere dokumentene i postkassen til styret innen 24 timer. Du finner dokumentet du skal levere ved å gå til seksjonen for dyrehold. Styret skal normalt behandle søknaden innen én måned, men i de fleste tilfeller går behandlingen betydelig raskere, ofte innenfor noen dager.

Nøkkel

NØKKEL

Borettslaget benytter SALTO Systems for elektronisk adgangskontroll. For å låse opp hoveddører, leilighetsdører, fellesdører og eventuelle andre dører, kreves én nøkkelbrikke per leilighet. Det anbefales å ha 2 nøkkelbrikker per leilighet. Det antas at 5 nøkkelbrikker per leilighet utgjør et praktisk maksimum. Vær oppmerksom på at ansvaret for leilighetsdørene ligger hos borettslaget, og du har ikke tillatelse til å gjøre endringer, verken på utsiden eller innsiden. Hvis du ønsker å installere en elektronisk lås på døren din, må du sende en henvendelse til styret og informere om at du ønsker å kjøpe en elektronisk lås fra SALTO Systems. Dersom du har mistet én eller flere nøkkelbrikker, ber vi deg gå til seksjonen for nøkkel for å lese mer om hvordan du skal melde dette. Vi vil gjerne minne deg om at verken styret eller vaktmesteren kan hjelpe deg med dette, verken personlig, via e-post eller vakttelefonen, da dette er noe du må håndtere selv. Dersom du skulle være uheldig og låse deg ute fra hjemmet ditt fordi du ikke har nøkkelbrikken, og du trenger hjelp for å komme deg helt inn i leiligheten din, skal du ringe vakttelefonen, som er tilgjengelig døgnet rundt.

Ventilasjon

VENTILASJON

Borettslaget har et felles ventilasjonssystem som sørger for luftutskifting og avtrekk i alle leilighetene. For å opprettholde effektiv og sikker ventilasjon, er det viktig å overholde visse retningslinjer og regler. Hvis du vurderer å bytte kjøkkenvifte eller installere kullfilter, må du først søke godkjenning fra styret. Når det gjelder klaffventilene i leilighetene, er det viktig at alle står i åpen stilling hele året.

Oppussing og vedlikehold

OPPUSSING OG VEDLIKEHOLD

Når det kommer til oppussing og vedlikehold, er det to dokumenter man bør sette seg inn i, og disse inneholder det meste av det man behøver å vite om hva som kan og ikke kan gjøres. Styret skal informeres på forhånd om all innvendig oppussing, og hvis man begynner uten å informere på forhånd, kan dette være svært alvorlig. Det er viktig å huske på at leilighetsdører, vinduer og balkongdører er borettslagets ansvar. Det betyr at det ikke er tillatt å skifte ut dørkikken, male døren utvendig, fjerne dørvrideren og dekkskiltet, eller pynte eller sette annen dekorasjon på døren til leiligheten din. Vi anbefaler deg å gå til seksjonen for oppussing og vedlikehold hvis du skal gjøre noe i leiligheten din, og husk at hvis det er noe du ikke finner svar på her på våre nettsider, må du ta kontakt med styret.

Parkering

PARKERING

Rett utenfor borettslaget finner du over 60 utendørs parkeringsplasser. Hvis du har noen spørsmål i forbindelse med beboerparkering, kan du gå til seksjonen for parkering for å lese mer om hvordan du kan henvende deg videre.

TV og internett

TV OG INTERNETT

Borettslaget har en avtale med Telenor Norge AS for levering av TV og internett, så det betyr at alle leiligheter allerede har installert fiberoptiske kabler. Med Frihet S får alle beboere 200 poeng til å velge det som passer for hver enkelt beboer. Hvis du har noen spørsmål i forbindelse med TV og internett, kan du gå til seksjonen for TV og internett for å lese mer om hvordan du kan henvende deg videre. Hvis du ønsker tilleggstjenester, som for eksempel raskere internett eller ekstra TV-kanaler utover det som er inkludert, må disse bestilles direkte fra Telenor og vil bli fakturert separat.

Postkasse

POSTKASSER

Borettslaget legger stor vekt på det førsteinntrykket besøkende får av våre oppganger, og derfor er postkassene i høysetet. Hvis du trenger et nytt postkasseskilt eller er en ny beboer som skal flytte inn, må du sende inn en bestilling via nettsiden vår. Prisen for et nytt postkasseskilt er 500 kroner, og dette inkluderer også oppdatering av navnet på porttelefonen hvis ønskelig. Etter at skjemaet er utfylt, blir du omdirigert til vår nettbaserte betalingsløsning. Når betalingen er bekreftet, vil styret motta en kvittering, og postkasseskiltet vil bli produsert innen 14 dager. Det er ikke tillatt å henge opp midlertidige postkasseskilt. Det er svært viktig at du bestiller skilt i god tid. Hvis du opplever problemer med postkassen din, kan du sende en e-post til styret og informere om hva du sliter med, slik at vi kan vurdere behovet for vedlikehold eller reparasjoner, da dette er borettslagets ansvar. Hvis du har mistet alle nøklene til postkassen, må du ta kontakt med styret eller vaktmesteren for å få en ny nøkkel eller postkasselås.

Fellesareal

FELLESAREAL

Fellesarealene er områder som tilhører alle i borettslaget, ikke bare den enkelte leiligheten. Alle har like rettigheter til å bruke disse områdene. Vi oppfordrer alle beboere til å bidra til renslighet og orden i fellesarealene. Det er tillatt å ha matter utenfor leilighetene, men de må være hele og rene for å opprettholde et ryddig og velstelt utseende i korridorene. Det er ikke tillatt med tykke dørmatter eller matter som er uegnet for innendørs bruk. Vi ber alle beboere vurdere om de virkelig trenger en matte utenfor døren, og om matten er egnet for innendørs bruk. Det er viktig å huske på at det finnes flere regler som ikke er oppført her på våre nettsider, så hvis det er noe du lurer på, må du ta kontakt med styret.

bottom of page