
Informasjon til nye beboere
VELKOMMEN TIL THE ACADEMY I BORETTSLAG
På denne siden har vi samlet praktisk informasjon som er nyttig for deg som er nyinnflyttet, slik at du raskt kan sette deg inn i det som er viktig. Hvert avsnitt nedenfor gir en kort forklaring. Det er ditt ansvar å finne relevant informasjon og holde deg oppdatert på hva som skjer i borettslaget. Vi anbefaler at du leser gjennom "Nyttig informasjon" for mer utfyllende detaljer, samt setter deg inn i borettslagets regler og vedtekter. Viktig informasjon blir publisert på nettsiden vår, som vi kaller "The Academy", og på Vibbo. Opprett en konto på The Academy hvis du ikke har det. Sjekk varslingsinnstillingene på Vibbo og sørg for at e-postadressen din er korrekt. Ved å gjøre dette, vil du automatisk motta all informasjon som legges ut på The Academy eller Vibbo. Hvis du har spørsmål og ikke finner svar på nettsidene våre, ta kontakt med styret på e-post.
REGLER OG VEDTEKTER
Vi oppfordrer alle til å gjøre seg kjent med husordensregler og vedtekter. Husordensreglene anses som et tillegg til de gjeldende vedtektene for The Academy i Borettslag. Disse reglene gjelder for alle som oppholder seg i borettslaget. Andelseierne har ansvaret for å overholde reglene og sørge for at eventuelle egne husstandsmedlemmer, besøkende og leietakere blir kjent med reglene og følger dem.

VAKTTELEFON
​Vakttelefonen er tilgjengelig for å hjelpe beboere ved akutte situasjoner, som hvis du har låst deg ute, eller ved en brannalarm som viser seg å være falsk, og du trenger hjelp med å deaktivere den. Merk at kostnader for utrykning i forbindelse med adgangskontroll og brannalarmer faktureres til eieren av leiligheten. For andre henvendelser er vakttelefonen kun sporadisk bemannet, og vi anbefaler derfor at du sender en e-post til styret. Ved andre akutte situasjoner, som vannlekkasjer, må du kontakte fagfolk, og ved strømbrudd må du selv ta kontakt med strømleverandøren.

BRUKSOVERLATING
Normalt forventes det at andelseieren selv skal bruke boligen og ikke leie den ut eller låne den ut til andre. I visse tilfeller kan du likevel midlertidig overlate bruken av boligen din til andre, men du må ha planer om å returnere til din egen leilighet. Hvis du har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, kan man overlate bruken av boligen til andre i inntil tre år. Først må du søke om godkjenning for å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre. Så snart du har fått godkjenning fra styret, kan du begynne å lete etter en leietaker eller noen som skal bo i leiligheten din. Det er svært viktig å sende inn en søknad om bruksoverlating før du overlater bruken av boligen til andre, da det ikke er tillatt å leie ut eller overlate bruken av boligen til andre uten styrets samtykke. Vær oppmerksom på at all utleieaktivitet må rapporteres til styret.

DYREHOLD
Det er ikke tillatt å holde husdyr uten godkjennelse fra styret. Før du skaffer deg kjæledyr, som for eksempel hund eller katt, må du søke og få godkjennelse fra styret. Vi anbefaler å sende inn søknaden elektronisk før du skaffer deg kjæledyr eller flytter inn med dem. Det kan være spesielle forhold som gjør at godkjenning ikke er mulig. Etter at du har sendt inn den elektroniske søknaden, er det svært viktig å signere et dokument og levere dokumentene i postkassen til styret innen 24 timer. Du finner dokumentet du skal levere ved å gå til seksjonen for dyrehold. Styret skal normalt behandle søknaden innen én måned, men i de fleste tilfeller går behandlingen betydelig raskere, ofte innenfor noen dager.

ADGANGSKONTROLL
Borettslaget benytter SALTO Systems for elektronisk adgangskontroll. For å låse opp hoveddører, leilighetsdører, fellesdører og eventuelle andre dører, kreves én nøkkelbrikke per leilighet. Det anbefales å ha to nøkkelbrikker per leilighet. Fem nøkkelbrikker per leilighet anses som et praktisk maksimum. Vær oppmerksom på at ansvaret for leilighetsdørene ligger hos borettslaget, og du har ikke tillatelse til å gjøre endringer, verken på utsiden eller innsiden. Hvis du ønsker å installere en elektronisk lås på døren din, må du sende en henvendelse til styret og informere om at du ønsker en elektronisk lås fra SALTO Systems. Dersom du har mistet én eller flere nøkkelbrikker, må du gå til egen seksjon for nøkkel for å lese mer om hvordan du skal melde dette. Vi vil gjerne minne deg om at verken styret eller vaktmesteren kan hjelpe deg med dette, verken personlig, via e-post eller vakttelefonen, da dette er noe du må håndtere selv. Dersom du skulle være uheldig og låse deg ute fra hjemmet ditt fordi du ikke har nøkkelbrikken, og du trenger hjelp for å komme deg inn i leiligheten din, kan du ringe vakttelefonen, som er tilgjengelig døgnet rundt.

VENTILASJON
Borettslaget har et felles ventilasjonssystem som sørger for luftutskifting og avtrekk i alle leilighetene. For å opprettholde effektiv og sikker ventilasjon er det viktig å overholde visse retningslinjer og regler. Hver leilighet har sin egen vifte på taket, og det er viktig at man bruker en godkjent kjøkkenhette. Se i egen seksjon for ventilasjon for å finne hvilke kjøkkenhetter som kan brukes i borettslaget. Hvis du vurderer å bytte kjøkkenhette eller installere kullfilter, må du først søke godkjenning fra styret. Når det gjelder klaffventilene i leilighetene, er det viktig at alle står i åpen stilling hele året.

OPPUSSING OG VEDLIKEHOLD
Når det kommer til oppussing og vedlikehold, er det to dokumenter man bør sette seg inn i. Disse inneholder det meste av det man behøver å vite om hva som kan og ikke kan gjøres. Styret skal informeres på forhånd om all innvendig oppussing, og hvis man begynner uten å informere på forhånd, kan dette få svært alvorlige konsekvenser for deg. Varigheten av oppussingen må godkjennes. Det er viktig å huske på at leilighetsdører, vinduer og balkongdører er borettslagets ansvar. Det betyr at det ikke er tillatt å skifte ut dørkikken, male døren utvendig, fjerne dørvrideren og dekkskiltet, eller pynte eller sette annen dekorasjon på døren til leiligheten din. Dersom du skal gjøre noe i leiligheten din, må du se i egen seksjon for oppussing og vedlikehold. Husk at hvis det er noe du ikke finner svar på her på våre nettsider, må du ta kontakt med styret på e-post.


TV OG INTERNETT
Borettslaget har en avtale med Telenor Norge AS for levering av TV og internett, så det betyr at alle leiligheter allerede har installert fiberoptiske kabler. Med Frihet S får alle beboere 200 poeng til å velge det som passer for hver enkelt beboer. Hvis du har noen spørsmål i forbindelse med TV og internett, kan du gå til seksjonen for TV og internett for å lese mer om hvordan du kan henvende deg videre. Hvis du ønsker tilleggstjenester, som for eksempel raskere internett eller ekstra TV-kanaler utover det som er inkludert, må disse bestilles direkte fra Telenor og vil bli fakturert separat.

POSTKASSER
Borettslaget legger stor vekt på førsteinntrykket som besøkende får av våre oppganger, og derfor er postkassene en viktig del av dette. Styret mottar eierskiftemelding og planlagt overtakelsesdato. Det er avgjørende at den nye eieren sender inn en bestilling via nettsiden vår senest to uker før den planlagte overtakelsesdatoen. Hvis den nye eieren ikke sender inn bestillingen, vil styret bestille et nytt postkasseskilt med bare kjøpers navn, og eieren vil motta en faktura på 500 kroner for postkasseskiltet, i tillegg til et administrasjonsgebyr. Har du mer enn to uker til innflytting, kan du sende inn bestillingen selv via nettsiden vår. Etter at skjemaet er utfylt, blir du omdirigert til vår nettbaserte betalingsløsning. Når betalingen er bekreftet, vil styret motta en kvittering, og postkasseskiltet vil bli produsert innen 14 dager. Det er ikke tillatt å henge opp midlertidige postkasseskilt. Det er svært viktig at du bestiller skilt i god tid. Hvis du opplever problemer med postkassen din, kan du sende en e-post til styret og informere om hva du sliter med, slik at vi kan vurdere behovet for vedlikehold eller reparasjoner, da dette er borettslagets ansvar. Hvis du har mistet alle nøklene til postkassen, må du ta kontakt med styret eller vaktmesteren for å få en ny nøkkel eller postkasselås.

FELLESAREAL
Fellesarealene er områder som tilhører alle i borettslaget, ikke bare den enkelte leiligheten. Alle har like rettigheter til å bruke disse områdene. Vi oppfordrer alle beboere til å bidra til renslighet og orden i fellesarealene. Det er tillatt å ha matter utenfor leilighetene, men de må være hele og rene for å opprettholde et ryddig og velstelt utseende i korridorene. Det er ikke tillatt med tykke dørmatter eller matter som er uegnet for innendørs bruk. Vi ber alle beboere vurdere om de virkelig trenger en matte utenfor døren, og om matten er egnet for innendørs bruk. Det er viktig å huske på at det finnes flere regler som ikke er oppført her på våre nettsider, så hvis det er noe du lurer på, må du ta kontakt med styret.